Pædagogisk Udviklingscenter

Billedet på sidehoved

Ildsjæle er ikke nok: Åben Skole skal i system

Hvordan sikrer man, at det ikke bare er de klasser, der har lærere med gode kontakter, der besøger virksomheder og kulturinstitutioner? Politiken Skoleliv har talt med to kommuner, som får alle elever afsted ved at systematisere Åben Skole-forløbene. Læse hele artiklen HER

Bragt i Politiken Skoleliv 25.10. 2017
 

 

 

 

 

 

Mediepatruljen

Nyankomne børn til Rødovre

Når udenlandske familier med børn i skolealderen ankommer til Rødovre, skal børnene en forbi en modtagelsesklasse på Valhøj Skole, så de kan lære dansk, inden de starter i en helt almindelig klasse i nærheden af hvor de bor. Inden børnene starter i modtagelsesklasse inviteres familien til PUC, hvor jeg har en samtale med dem og barnet om deres skoleerfaringer, deres liv og hvad der ellers er vigtigt at vide om barnet. Ved samtalerne beder jeg altid børnene tegne en tegning om noget de har lyst til at fortælle mig om. Det er der kommet mange sjove, søde og rørende historier ud af, som jeg har fået lov at dele med jer.

God fornøjelse 

 

Godt 400 skoler fra hele Danmark deltog i uge 46 ved arrangementerne i forbindelse med Matematikkens Dag den 17. november 2016. Omkring 100 skoler sendte besvarelser til dagens konkurrencer til Danmarksmesterskabet i matematik. Danmarksmestrene i matematik er udpeget. I kategorien Bedste matematikopgave om Universet fik Hendriksholm Skole, 4. årg., Rødovre – Lærer Nina Blaabjerg Nielsen en 3. plads

Det 21. århundredes kompetencer med Mette Hauch

Mette Hauch, der i otte år arbejdede som lærer på Hellerup Skole og i dag arbejder som skolekonsulent hos Autens, har igennem længere tid arbejdet med tænke det 21. århundredes kompetencer sammen med udvikling af undervisning.  Didaktor fangede i forbindelse med Danmarks Læringsfestival 2017 Mette til en snak om hvordan, kompetencerne bliver sat i spil ude på skolerne. Lyt med HER

 

Mediepatruljen

Professor Ole Sejer Iversen fra Aarhus Universitet giver sit bud på, hvilke udfordringer skolerne står overfor ift det 21. århundredes læringskompetencer

Dr. Deirdre Butler, Senior Lecturer in Edu Sct. Patricks College, ITL Research, Partners in Learning, fortælle om de største udfordringer I det moderne klasseværelse"